SKRUTT - SKIVORNA SOM BLEV 'ÖVER'

Alla inlägg under november 2011

Av Peter Thorsson - 27 november 2011 13:00

  Jag älskar ju att provköpa grupper billigt som jag aldrig hört förut genom att titta på skivbolag och på vem de tackar och lite grand på hur omslag och grupp ser ut. Visst har man gått på några minor men oftast har det blivit ganska bra. Den här gruppen tog jag nog på utseendet och deras smäkatnde indiepop är ibland riktigt bra faktiskt. Skivan är inspelad i Stockholm och de har svenskklingande namn så jag tar för givet att gruppen kommer från Sverige. En tia kostade skivan mig och det är helt klart en ganska bra investering och var köpte jag denna då. Jo på CD-Centralen på Göteborgs Centralstation där jag har gjort många fynd det senaste.  Jag gillar verkligen deras sound och skall man jämföra med något så kanske det får bli att de säkert har samma influenser som en grupp som Mando Diao eller något sådant. Kommer kanske aldirg att bli lika stora men de är helt klart värd en större publik.

Indie · Pop · Rock
Av Peter Thorsson - 24 november 2011 13:24

  Skivan ligger på ett bolag som heter Noise...kostade mig 5 kronor och det är ju överkomligt. Som ni förstår är det svårt att sätta en stämpel på skivan och jag har valt att lägga den i dessa tre för att jag tycker att det känns som en blandning av alla dessa. Lätt hysteriskt och det är musik som kanske inte passar varje dag precis men som ändå har något som jag gillar i sig. Det går oftast väldigt fort och det är oftast väldigt mycket ljud. Kanske inte en skiva som kommer att rulla i min Cd-spelare varje dag men som skiva för att skrämma bort främmande man inte vill ha eller grannar som har för mycket sex och låter. Som ett tuffare Ned´s Atmoic Dustbin eller något liknande. Kolla in för en femma är det värt.

Av Peter Thorsson - 23 november 2011 21:30

  "Wake up Boo" är en låt som jag har hört riktigt mycket genom tiderna men jag vet inte om det är denna version eller om det är en annan låt som låter som den. Vad jag vet är i alla fall att jag köpte denna skiva för en tia i riktigt bra skick på Dirty Records på Andra Långgatan någon gång i september 2011. Skivan kom ut 1995 och en poplåt som "It´s Lulu" är verkligen värd pengarna och det är frågan om den inte till och med är värd att betala fullpris för bara den låten. Annars finns det mycket influenser och jag tror att mycket kommer från Beatles psykedeliska period när Boo Radleys spelar sin musik. Jag gillar deras sätt att göra popmelodier som verkligen fastnar och jag har köpt ett par CD med dem det senaste och är verkligen nöjd med dem. Musik som man kan vila bra till på något sätt och gillar ni grupper som Beatles, Stone Roses, Loop, Ride så är detta något för er.

Flum · Indie · Pop
Av Peter Thorsson - 22 november 2011 20:15

  Endast tre låtar på skivan och en av låtarna är över 25 minuter men det gör verkligen ingenting eftersom det är Jello Biafra som sjunger och det mesta eller egentligen allt han tar i blir perfekt för hans röst är så jävla bra. Al Jourgensen från Ministry och två andra medlemmar från dne gruppen är me doch hjälper till på denna skivan där den mäktiga låten Time to Melt klockar in på över 25 minuter men det gör faktiskt inget. Visst är de andra två låtarna The Power of Lard och Hellfudge bäätre men hans sätt att sjunga, det tunga kompet som ligger någonstans mellan punk och hardcore gör att skivan känns kort trots att den faktiskt klockar in på runt 40 minuter på endast tre låtar. Vill ni bli överkörda så är Lard den rätta gruppen att bli det av.

Av Peter Thorsson - 22 november 2011 20:00

  Köpte skivan för fem spänn på Mynt och Musik på Stigbergsliden i perfekt skick. Är jag nöjd med detta köp eller? Riktigt bra Motörheadpunk eller vad man skall kalla det. Jag brukar vara lite försiktig med att skräda med orden när metal och punk blandas på detta vis men Lucien lyckas verkligen med det konststycket och de får till en riktigt intressant aggressiv musik när de gör det nyss nämnda. Ni vet på det sättet som Zeke, ibland Sator, Hathor och en del andra band kan göra. Rock n roll punk metal eller vad man skall kalla det. Skit dsamma egentligen vad det är för sorts musik...det är är riktigt bra och det är väl egentligen det viktiga. Det är helt klart en skiva som jag inte skulle tvkea över att köpa för fullpris egentligen för det är den verkligen värd men när man får den för en femma så gör det ju inte ont...förutom i konstnärssjälen att skivan säljs så billigt.

Av Peter Thorsson - 20 november 2011 12:30

  17 år har denna skivan på nacken men endast några dagar på nacken hemma hos mig. Jag köpte skivan för en guldtia på Dirty records på Andra Långgatan och det är ett riktigt gott köp. Jag har gillat deras musik sedan jag hörde Blisters in the Sun och trots att det inte är punk så andas det punk på något underbart sätt för deras snabba akustiska poppiga indiefolkrock är riktigt bra och jag kan ju tänka mig att en livespelning med gruppen troligtvis är en svettig upplevelse. Jag har alltid tyckt att gruppen låter naken på något sätt och då menar jag det på ett positivt sätt. Ni som har hört Mojo Nixon och Jello Biafras samarbete och gillar det skulle vara älska denna skiva. De tretton låtarna på skivan får mig att bara vilja höra mer med gruppen och det får nog bli en fullständig investering i deras alster snart för när Violent Femmes spelar blir man glad, de verkar glada och på samma gång känns det väldigt allvarligt.

Av Peter Thorsson - 15 november 2011 21:15

  En skiva som jag köpte bara för omslagets skull som jag gillade och den kostade bara fem kronor på Mynt och Musik på Stigbergsliden så det var ju ingen katastrof om det inte var bra. De verkar vara kristna de flesta i bandet för det är Gud som tackas först för de flesta i gruppen. Skitsamma...arga verkar de i alla fall. Denna goa blandning av dessa musikstilar borgar för kvalité och jag blir glad i allt det arga ...i alla fall det musikaliskt arga som hela tiden balanserar på gränsen mellan emo och hardcore tycker jag. Gud nämns i en hel del av texterna men det är inte så att det stör mig...eller varför skulle det störa mig egentligen för även om jag inte är troende på något sätt så är det ju okej att andra är det så länge de inte låter som Mia Marianne och Filip eller vad f-n de hette. Det finns ju kristna band som Tekla Knös, Blindside mm som är riktigt bra och Intohimo är ju ett band som sållar sig till dem med sin melodiska men "skrikiga" emohardcorepunk.  Kolla in med en gång.....Skivan kom ut 2007 förresten.

Emo · Hardcore · Punk
Av Peter Thorsson - 15 november 2011 20:00

  Tänkte på att det måste vara jobbigt att döpa en grupp till något med trio....måste man för alltid förbli en trio eller hur gör man? Denna skiva köpte jag i alla fall för en selma på Mynt och Musik på Friggagatan. jag hade någon skiva förut med gruppen och jag ångrar verkligen inte att jag utökade min samling av Alkaline Trio-skivor. De spelar en ganska egen stil som ligger någonstans mellan indie och punk och en grupp jag tänker på i första låten är Wedding Present och det är lite av samma typ av vässade gitarrer i den låten. Fräckt och coolt tycker jag. 1999 kom denna skivan och då var jag tolv år yngre och det var väl kanske alla menjag missade skivan då och tar igen det idag. Min favoritlåt på skivan är "Madame Me" som är en snabb fuzzig poppunklåt och med en sångare som låter sådär lite lagom blasé och här dyker tidiga Dinosaur Jr upp för mig också. Kul med nya upptäckter för det känns det som om jag gjort i och med denna skivan.

Indie · Punk

Presentation

Här kommer skivor presenteras som inte får plats på min hemsida www.surf.to/skrutt för här kommer det att handla om skivor som jag köpt och inte fått skickat till mig och framförallt skivor som jag tycker måste uppmärksammas och som jag köpt billigt.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

Omröstning

Är det här ett bra sätt att få ut okänd musik?
 Ja verkligen, fortsätt med det här!
 Ja men skriv ännu mer om andra skivor också
 Ja, men kanske lite mer fakta om artisten/gruppen
 Nej, jag skiter totalt i detta!
 Nej, ett patetiskt försök att framstå som kunnig i musik!

Skriv i Gästboken!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

RSS


Skapa flashcards