SKRUTT - SKIVORNA SOM BLEV 'ÖVER'

Alla inlägg den 8 september 2011

Av Peter Thorsson - 8 september 2011 21:45

  Nya Zeeländsk musik är vi väl inte så bortskämda med. Den här skivan köptes för en tjuga på Mynt och Musik på Friggagatan i Göteborg. Jag köpte den bara på grund av klisterlappen som stod på skivan där Kirk Hammet från Metallica och Billy Gould från Faith No More hade uttalat sig positivt om gruppen. Som ett tidigt Killing Joke kör Shihad över oss och det är inte många förunnat att kunna jämföras med giganterna Killing Joke men det tycker jag faktiskt att Shihad kan göra. Det är tungt som bara den och egentligen har de en ganska egen stil som inte kan sägas vara metal eller punk eller rock eller new wave eller vad fan ska man kalla det. Jag lägger det i kategorierna Hardcore, Rock och Metal för att vara på säkra sidan men vad som är viktigast i denna melankoliska, statiska musiken är att det är jävligt bra. Så vill ni ha någon ny sorts musik att bli överkörd av så är detta det ultimata.

Av Peter Thorsson - 8 september 2011 21:45

  Egentligen kan väl varenda skiva som kostar 1 krona vara bra egentligen. För denna liksom de förra skivorna kostade 1 krona på Mynt och Musik och med ett omslag som är sådär som ni kanske ser med en manslem gömd under en blomma. Musikaliskt är det en kompott av så många saker. Vi kan höra Zodiac Mindwarp, Nine Inch Nails, Ned Atomic Dustbin osv men allt med en smula metal i bakgrunden och det gillar jag. Kanske inte den bästa skiva som gjorts genom alla år men den är helt klart underhållande på något sätt och verkligen värd sitt pris i alla fall ;) De tackar så vitt skilda grupper som Kraftwerk, Ac/DC, KLF, led Zeppelin, Bowie och Young Gods och då förstår ni att deras stil är ganska svår att beskriva men måste jag säga något så blir det industrimetal. Riktigt kul stund blir det i alla fall med Manpussy så kolla in om du får chansen.

Av Peter Thorsson - 8 september 2011 21:00

  10 kronor för en skiva är bara det ganska billigt eller vad säger ni? Svenska Skymning med de tre medlemmarna med de "tuffa" namnen Tyborn, Machine och Loathings spelar någon slags industrimetal här. Ni förstår av samma sort eller i alla fall liknande sort som grupper som Nine Inch Nails, Pain och den typen av grupper gör. Det känns som om det finns rytm i det de gör och att någonstans i bakgrunden så finns det en känsla för dansmusik men som tur är är det det hårda som är grejen för gruppen och det är det är ju det som jag vill höra i alla fall. 9 låtar som alla håller ungefär samma klass och Skymning är/var ett intressant band som inte låter som alla andra men ändå lyckas vara bra utan att vara för udda. Låter det underligt. Kolla in dem själv istället och hittar ni skivan för under trettio kronor så är det bara att investera.

Presentation

Här kommer skivor presenteras som inte får plats på min hemsida www.surf.to/skrutt för här kommer det att handla om skivor som jag köpt och inte fått skickat till mig och framförallt skivor som jag tycker måste uppmärksammas och som jag köpt billigt.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

Omröstning

Är det här ett bra sätt att få ut okänd musik?
 Ja verkligen, fortsätt med det här!
 Ja men skriv ännu mer om andra skivor också
 Ja, men kanske lite mer fakta om artisten/gruppen
 Nej, jag skiter totalt i detta!
 Nej, ett patetiskt försök att framstå som kunnig i musik!

Skriv i Gästboken!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

RSS


Skapa flashcards